Friday, September 28, 2007

التاج هو جانا التاج اهو جانا


التاج التاج التاج

اهو جانا التاج , التاج ده مررهولى ابو صلاح صاحب مدونه تنفيس وانا احب اشكره ع التمرريه دى

واعتذرله ع التأخير عشان بجد كنت مشغول بعمل مدونه جديده اجلوكو وكمان ده اول تاج فى حياتى التدوينيه فكل ما يجيلى تاج هافتكرك ابسط يا عم محدش قدك حد يطول هههههههههههههه

بسم الله نبداء الاجابه
لو قالولك اختار عصر من عصور مصرعلشان تعيش فيه تختار اى عصر و فى عهد اى حاكم .. واشمعنى ؟

هاختار عهد محمد على لانه هو مؤسس الدوله المصريه الحديثه وعمل حاجات كتيره اوى لمصر

وعرف ازاى يتعامل مع الشعب المصرى وكمان عرف ازاى يتدرج فى المناصب حتى تقلد السلطه

وكان بيطلقوا عليه لقب مستغربه اوى اللى هو المستبد العادل

اول اولويه فى حياتك عيلتك ولا شغلك ولا اصحابك ؟
اول اولاويه فى حياتى عيلتى واصحابى وشغلى ع الترتيب


ايه اكتر حاجه بتحبها فى رمضان ؟

لمه العيله ع الفطار دى جميله جداا

وبحب جو رمضان اوى العبادات وكده لما نتقابل انا واصحابى باذات فى العشره الاواخر ونصلى التهجد ونتسحر مع بعض بجد ونروح ع الصبح بيتبقى ايام جامده جدا , بموت فى شهر الصوم والعبادات

كمان حاجه بحبها فى رمضان الوقت والتنظيم لانى بنى ادم ملخبط جداااااا بفطر فى وقت غريب واتغدى واتعشى بمذاجى

فرمضان بيظبطلى وقتى جدا الفطار بميعاد والسحور بميعاد


اوصف ليا اجمل فطار ممكن تفطره ؟
اجمل فطار ممكن افطره مع العيله

بس اهم حاجه العصيييييييييير ثم اى اكل يجى قدامى

لان الاكل فى رمضان هو هو فى غير رمضان مش تفرق خاااااااالص


لو انت حاكم على مجموعه من الافراد هتكون عادل؟؟ طب هتعمل ايه عشان تتأكد انك حاكم عادل؟
بص يا عم يا اللى سأل السؤال انت

انا بطبيعتى بكره كام حاجه منهم واولهم الظلم وبعد كده العند والغباء

واللى اتظلم قبل كده عمره ما هايظلم حد

فان شاء الله مش هاكون ظالم وكمان هشوف فى عيونهم انى ظالم ولا لأ


اللى بيبوظ الحكام .. نفسهم؟ ولا الشعب؟ ولا الحاشيه المقربه؟

اللى بيبوظ الحكام يجى فى المرتبه الاولى الحاشيه الفاسده المقربه الخائفين على مناصبهم ثم صمت الشعب الراضى ثم يأتى الحاكم بقدسيته بعد كل ذلك


مين أكتر اعلامي مصري بتحترمه؟
مجدى مهنا


قريت ديوان عمر مصطفى صاحب بلوج تجربه " اسباب وجيهه للفرح" عن دار ملامح و لا لسه ؟؟ لو اه ايه رايك فيه؟؟

لا بس سمعت عنه كتير من مدونه دكتور زيفاجو وشفت الغلاف وتقريبا جزء من قصيده - لا تشبكيني والنبي


لو ممكن تشتغل شغلانه تانيه غير اللى انت بتشتغلها او كنت بتشتغلها كنت تتمنى تبقى ايه؟
بحب الهندسه المدنيه مش عارف ليه

والاخراج اهى دى الحاجه اللى نااااااس كتير متعرفهاش نفسى اعمل دراسات حره فى الاخراج حاسس انى ليا رؤيه ممكن اعمل بها حاجه

بس انا راضى عن الشغل اللى هاتشغله ان شاء الله وحبه جداااااااااااااا كمان


ايه تانى بلد تتمنى تعيش فيها بعد مصر؟
مصر بجد مصر

مش عارف اصل انا فقرى مش هاعيش غير فيها

ولو اتفسح يعنى اروح فرنسا او اسانيا ونفسى اروح لندن

اوصف ليا ترتيبات اجمل فرح ممكن تحضره ؟
اى حد يكون عزيز عليا ساعتها اقعد اختار والبس البدله الجامده واختار الجرافته الجامده

بتراعي كلام الناس والقيل والقال؟ لو اه او لو لا قول لى ليه؟

ما بتفرقش لان كلامهم ولا بيقدم ولا بيأخر

ولو كان بيقدم او بيأخر كان زمانى انا مش انا

مش بهتم بكلامهم

صحيت من النوم ما لقيتش الموبايل ولا الكمبيوتر ولا الكاميرا الديجيتال ولقيتنا رجعنا لعصر الحمام الزاجل والحصنه هتكون سعيد؟
مش هاكون سعيد خاااااااااااالص اول حاجه انا مدمن نت وما اقدرش استغنى عن الموبايل ولا الكاميرا ابدا لانى من النوع الى بحب اسجل ذكرياتى فوتوغرافيا

بس اا لو اتولدت من الاول كده هايبقه عادى بس مش ممكن تجيب واحد من 2007 وترميه باله الزمن ورا انت كده بتموته

بالمناسبه انا ليا موضوع اسمه اله الزمن سافرت و جربت الحوار ده ومعجبنيش ههههههههههههه

السعاده هى؟
السعاده هى لما تحس بالبهجه ويكون قلبك مطمن مش قلقان وتكون راضى وقنوع والسعاده بتختلف من واحد لاخر عشان مقياسه بيختلف

والسعاده دى شئ مش ملموس يعنى مش ممكن اقولك ده سعيد او ده

بس اللى اقدر اقوله لك ان السعاده تأتى عندما يرضى الله عليك وبالتالى ترضى على نفسك وبالتالى تكون سعيد

هى دى السعاده

عندك أمل ؟؟ أسبابك ؟
ياه ده انا كلى امل ودى مشكلتى فعلا متفائل على طول وكلى امل

والاسباب هي الحياه ماينفعش واحد يعيش فى الدنيا من غير بنزين وبنزين الحياه هو الامل والتفائل

لما تحب تهرب من كل شئ بتروح فين ؟
الوحده بحب اقعد لوحدى وساعات بجد اروح البحر اقعد قدامه بس مش زى المجنون بكلمه لا بكلم نفسى جنون برده صح ؟

امتى أول مره خدت فيها نفس طويل كده وقلت بينك وبين نفسك يااااه الظاهر انا فعلا كبرت ؟
من بتاع سنه كده اول ما اتلاقيت نفسى عندى 20 سنه اتخضيت جداااااا

لما بتعمل عمل خيرى بيكون ايه هو دافعك الاول ؟
دافعى الاول هو رضا الله عنى وغير كده انا ممكن اعمل خير ايه اللى يمنعنى عنه يعنى ما دام انا قادر خلاص اعمله

بتشرب سجاير ؟ لو الاجابه اه ايه شعورك لو شفت ست بتشرب سجاير ؟ وليه ؟
الحمد لله ... لا
بصراحه بضايق بس برجع اقول يعنى ايه الفرق بينها وبين الراجل الاتنين واحد وما دام انا قبلت كده للراجل يبقه اقبل كده للست يعنى من الاخر مش تفرق معايا خاااااااالص

بتعرف ايدك اليمين من الشمال ازاي ؟
ايه ده السؤال ده مادرستوش فى الكليه ... ده مقرر ده ولا ايه ؟

ع العموم بعرفها لما اجى امسك الماوس او لما اكل او لما اسلم

ايه اكتر اله موسيقيه بتحبها ؟
الجيتار ولو موسيقى عموما بحب الميكس ولما يكون معمول صح وبحب مزيكا عمرو دياب اللى بيوصفوها بمزيكا البحر المتوسط

فى رأيك ليه الذوق والنخوه اتعدموا ؟
ومين قالك انهم اتعدموا زى ما فى بنى ادمين ماعندهمش ولا ذوق ولا نخوه ولا اى حاجه فى برده ناس كلهم ذوق وكلهم نخوه

ايه الحاجه اللى لو حصلتلك تبقى سعيد قوى ؟؟؟
حاجات كتيره بتخلينى ابقه سعيده

لما احقق حاجه كنت بحلم بيها واكتر حاجه هاتسعدنى لما احقق هدفى فى الحياه

تختار يبقى عندك...ارض زراعيه ولا اجنس عربيات و لا كام عماره و لا فلوس فى البنك ؟؟؟؟
انا بحب العربيات جدا فطبعا هاختار اجنس عربيات وبالطبع فلوس بالبنك عشان لو العربيات اتخبطت هههههههههههههههههههههههههه اصلحهم

البحر و لا النيل ؟؟؟
البحر طبعا بعشقه بالذات بلليل

والنيل برده تحفه بلليل

مركب و لا طياره ؟؟
طياره

مجنون و لا عاقل ؟؟
مش عارف بس احتمال قريبا ابقه مجنون

تقرأ كتاب و لا تتفرج عليه فيلم ؟


بص انا بعشق السينما جداااااا وفى نفس الوقت بعشق قرايه الروايات جدا

بس الكتاب ليه حاجه كده بيعيشك فى جو , صعب المخرج او الممثل ايا كان يعيشهولك

بتمرر التاج لمين ؟؟؟
امرر التاج ده لمين اممممممممممممممممممم امرره لـــــــ

سدرة المنتهى , هات ودنك , عايز يتجوز , فضفضه من مجنون , الاغلبية الصامتة , جمهورية فرحات

الكلام نوعان كلام فارغ وكلام مليان

اى حد غير الناس اللى مررتلهم التاج وعايزه يتفضل مش هانقول لا

يلا كل سنه وانتم بخييييير

وخلص الكلام والسلام ختام

حسام مراد

33 comments:

misrology said...
This comment has been removed by the author.
غمض عينيك said...

مرحبا بك في عالم التيجان

اجابات شغاله ياعم
الله يسهلك

:):)

كل سنة وانت طيب

Vague said...

واما تمرروا هيجاوب على نفس الاسئلة؟

sahr said...

شغال ياعم
اجابتك كلها مرحة و مليانه تفاؤل وخفة دم
يلا ربنا يوقفك

البِـئرُ والظمّأْ said...

سلام اله عليك يا حسام
ايه الاخبار و الاهرام
يا رب تكون بخير
جاباتك كلها ازيزه قوي
انت عامل زييا
بعرف ايدي اليمين من الشمال
من مسكة ايدي للماوس
هههههههه
يالله بالتوفيق يا حسام
و تحياتي ليكم
.
زيزي

عبد الرحمن أبو بكر said...

حسام باشا


اية الاجابات اللي زي العسل دي
يا راجل دة من حلوتها افتكرت نحلة هي اللي بتجاوب

هههههههههههههههه

اوعي تكون بتزعل

انا بهزر يا معلم
والله اجابات جامدة جدا

abo salah said...

بعد السلام عليكم

أولا ياعم حسام ألف ألف مبروك على المدونة الجديدة وتتربى فى عزك أن شاء الله

وأنا أسف على التأخير ياباشا

وعن التاج

فاجاباتك شغالة ياباشا
وحلوة روح التفاؤل دى
وربنا يحققلك أحلامك

وعم ده شرف ليا أنك تفتكرنى بأول تاج
تحياتي
وكا تاج وأنت طيب

بيجاسوس المصرى said...

ايه الاجابات الجميلة دى يا حسام
بجد اجابات زى العسل كلها

و سورى انى جيت متأخر لمدونتك يا حسام و شكرا جدا لانك وضحتلى الصورة بالنسبة موضوع كرم جابر و موضوع عتمان و نورتنى

بس انت ليه بتشجع المصرى يا ابنى مش عيب عليكى
الاهلى مفيش احسن منه
سلام بقى قبل ما انضرب علشان جمهور المصرى بيحب الاهلى جدا
اى اى اى اى

حسام مراد said...

misrology

منور المدونه فى اول زياره ليك يا باشا
واتمنى تكرار الزياره يا معلم

التاجات صح بتفكرنا بالامتحانات

تحياتى
سلامات

حسام مراد said...

غمض عنيك
محمد سمير

منور ياباشا هو بقه عالم التاجات كمان
اوك ياباشا
خلاص ابو صلاح دبسنى فيه

يلا تقبل ارق تحياتى
يا فودافون
سلام

حسام مراد said...

Vague


منور يا معلم
وعجبتنى اوى صوره
We Will Stay
اللى فى مدونتك

يلا
تحياتى
سلام

حسام مراد said...

سهر

منوره شغال
اه تفاؤل وده اللى مودينى فى داهيه
مع ان لازم يكون فى تفاؤل وامل كتير بس ع الزمن ده
تقريبا لا والف لا

يلا تقبلى ارق تحياتى

سلاموووووووووووووووووووز

حسام مراد said...

Meekness

زيزى

يا اهلا يا اهلا منوره المدونه
انا الاهرام و الاخبار بتوعى تمام الحمد لله
انتى ازيك وايه اخبارك
اتمنى انك تكونى بخير

ههههههههههههههههههه
اه بعرف ايدى اليمين من الشمال من الماوس
وتصدقى قبل اختراع الكمبيوتر
ما كنتش بعرفهم من بعض
هههههههههههه

يلا تحياتى ليكى
وسلاموووووووووووووووووووووووووووز

حسام مراد said...

عبد الرحمن ابو بكر

ازيك يا فنان عامل ايه
؟

نحله
ههههههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههههههه
تصدق انت زى العسل يا راجل
والله الكومنت بتاعك سكر

ازعل !!!! عيب عليك يا جدع
دى الكلمه دى هيه اللى تخلينى ازعل
واللى فى نفسك قوله حسام مش بيزعل من هزار اصحابه بجد

ويا عم هزر براااااااحتك

نحله
هههههههههههههههههههه

يلا تقبل ارق تحياتى وسلاماتى
سلامووووووووووووووووووز

حسام مراد said...

ابو صلاح


منور ياباشا المدونه

ازيك يا ابو صلاح عالم ايه ؟

الله يبارك فيك ياباشا

وولايهمك ع التأخير
بس اوعى تعملها تانى

ده اللى مدايقنى التفاؤل ده لسبب واحد
بيخلينى اشوف الدنيا بمبى
وانا عايز اشوفها زى ما هيه بدوشتها وقرفها


ياباشا هافتكرك على طول ان شاء الله
وده شرف ليا ياباشا
اللى فوق فى البوست ده عن انك تتبسط ده هزار انا اتشرف بيك بجد
انت حد جميل يا ابو صلاح

تحياتى
سلامووووووووووووووووووووز

حسام مراد said...

بيجاسوس المصرى

منور يا معلم فى اول زياره ليك فى المدونه
وبجد شغال اتشرف بيك ياباشا واتمنى تكرارها

وولايهمك ياباشا
وعن كرم جابر حاجه تحزن لان اى حد متابع للمصارعه الرومانيه هايقولك ان ده لاعيب مهارى جدا واسطوره مصريه حيه
بجد بستمتع جداااااااااا وانا بتفرج عليه

عارف لما تتفرج على لاعيب كوره مهارى كرم جابر كده
بس لسه فى امل ان شاء الله يروح بكين فى بطوله مؤهله لبكين قريب
واول ما اعرف حاجه عن البطوله هاقولك ياباشا

وهاشجع المصرى واقولك زى عادل امام

ولن اتزحز عن موقفى ولن اقايض على وطنى ويا انا يا السفاره فى قلب العماره
هههههههههههههه
سورى ااقصد الاهلى بهرز ياباشا

يلا تقبل ارق تحياتى
سلاموووووووووووووووووز

الأستاذ said...

كل سنة وانت طيب يا أبو حسام
متشكر جداً على متابعتك واهتمامك اجاباتك كويسة أوي بس ابقى ظبط النص بتاع الكلام شوية
وتعالى زورني تاني وتشرفني وشوف البوست الجديد

Anonymous said...

اجابات جامد
يانجم
كل تاج وانت طيب

Eric Matt said...


نعمل ايه بقا يا حبيبي انا جاوبت التاج ده من شوية :)

ربنا يكرمك

تحياتي من ماناساس البلد

Eric Matt said...


نعمل ايه بقا يا حبيبي انا جاوبت التاج ده من شوية :)

ربنا يكرمك

تحياتي من ماناساس البلد

admin said...
This comment has been removed by the author.
حسام مراد said...

الاستاذ

وانت طيب يا معلم
وشكرا ياباشا ع الزياره واى خدمه

نص ايه !! ممكن توضح اكتر عشان مش فاهم انت تقصد ايه

اوك
تحياتى
سلام

حسام مراد said...

مواطن زهقان جدا

تاج
وانت طيب يا باشا
ومنور يا معلم

يلا كل سنه وانت طيب
سلامااااااااااات

حسام مراد said...

the groom

اوك ياباشا ولا يهمك فلت يعنى من تدبيستى
خبطت فى نفس التدبيسه من حد تانى

كل سنه وانت طيب يا باشا

تحياتى ليك من بورسعيد البلد

حسام مراد said...

4xmisr

معلم خد ام اقولك
انا علقت مخصوص ع التعليقات اللى فاتت عشان اوصلك وعلق على تعليقك ده لانه فى كام نقطه كده انت مش موضحهم خااااالص

وكاتب لمجرد التشويه فقط لاغير ومش لاى سبب تانى وده واضح من تعليقك اوى

هارد على اول حاجه ايون انا مادخلتش
على الريفيرال بتاعك وده عادى يعنى مش عارف زعلت من ايه
انا دخلت من عند واحد تانى ومادخلتش من حساب اجلوكو نفسه لادخلت من عند حد تانى عشان للاسف انا حاولت افهم من عندك معرفتش بس وضحتلى الامر على بسيط فدخلت من اللى فهمت منه وكان تقريبا مدونه على جيران وما بخستش حقه
وانت كاتب بوست واحد وغير مللم بامر اجلوكو خالص
وانا ماليش دعوه ان حد دخل من عندك ولا لأ ده مش ذنبى يا عزيزى وانا ماليش دعوه بباقى المدونين انا ماليش دعوه بيهم وانك جاى تشيلنى ذنبهم
كل واحد حر

وعن الاجانب انا مالى بيهم يعنى تيجى تحكيلى حواديتهم هنا يعنى هما متعاونين ماشى واحنا كمان متعاونين عشان انا دخلت من عند واحد عربى كمان وانا ماليش دعوه بالمدونين التانين لانى ماليش سلطه عليهم

وبعدين انت عامل عندك ايه غير اجلوكو يعنى عشان اشترك من عندك فيه
الباقى

اقسم بالله العظيم انا غير مهتم بيهم ولا مشترك فواحد منهم عشان ادخل من عندك او من عند غيرك

الحاجه الوحيده اللى عندك واشتركت فيها هى اجلوكو وانا وضحت الامر فوق

وانا عايز افهم معنى تعليقك ده
(( ومع ذلك بيعمل مدونة عشان الناس تشترك من الريفيرال بتاعه))

يعنى ايه تقصد بالكلام ده ايه
تشويه مش اكتر ع العموم يا عم حصل خير
وعادى
وياريت تكون النفوس اطيب من كده
تحياتى وتنور المدونه فى اى وقت

سلام

. said...

يا اهلا يا اهلا
ازي الحال
يا حساااااااااااام
انا او واحدة ممررلها التاج انتا بتنتقم مني انا عمالة احل فكمياء و تفاضل ومثلثات وجبر و ال
choose
هراني فالانجلش وهنا كمان هقعد اجاوب
يله معلش اسألة الحبيب زي فرخة بكشك
الله نفسي فكشك انا مكلتش بقالي شهر مقضياها تيك اواي ونفعت كوكدوور سندوتشات سوبر كرانشي اوعى وشك
والله نفسي ففراخ و ملوخية و كشك ولحمة ببصل مممم ومكرونة باشاميل ومحشي بتنجان ومحشي كرنب و شوربة
فييييين الاكل ده فينو
بجد انا جوعت
هههههههههه
ما علينا
انا وانا بقرى السؤال بحس انك هتجاوب الاجابة الي فدماغي الاقيك جاوبتها بالظبط
يعجبني فيك ان شخصيتك بسيطة مش مكلكعة ودماااغك عاااالية
انا هاخد التاج بقة وربنا يسهل ممكن اجاوب كل يوم سؤال
وبعدين فاخر خمس دقايق اراجع عشان ده النص فالمية توديني المنيا
ايه الي انا بقولو ده
المذاكرة اثرت عليا
ما علينا
انا هشوف المدونة الجديدة دي ايه نظامها واقولك يا باشا
سلامووووز يا ابو المعلمين

محمد مارو said...

الف مبروك يا سمسم ع التاج

كرياكو said...

حسام باشا
ايه ياعم الكلام دة
تاج الف مبروك ياباشا

والف مبروك على المدونة الجديدة
وكل عام وانت بخير انا جيت اطمن عليك عشان انا بقلى فترة بعيد وهتستمر شويا تانى مرة الف مبروك

حسام مراد said...

سدره

يا مرحب يا مرحب
انا تمام الحمد لله
ازيك انتى يا سدره يارب تكونى بافضل حال وبخير

يلا معلش ع التاج بس انتى عافه معزتك عندى اد ايه كلها تاجات
هههههههههههه

كوك دور الله ده انا بحب المطعم ده جداااااااا وبالذات ساندوتش تشيكن توتى بمووت فيه

بس انت جوعتينى بجد فعلا اكل بيت جامد
بس تشيكن توتى برده جاااااااااااااااامد

ودى تانى حاجه متوافقين فيها الاجابه ع التاجات والساندوتش كمان اه اقصد المطعم

وشكرا جدا على وصفك لدماغى العااااليه جدا
انا عارف انك قولتى كده ليه
عشان انا طوييييل
ههههههههههههههههههههههه

تحياتى ليكى وكل سنه وانتى طيبه يا دكتور سده
وذاكرى كويس جدا جدا

يلا سلاماااااااااااااات

حسام مراد said...

محمد مارو

منور ياباشا المدونه وكل سنه وانت طيب
تحياتى ليك

حسام مراد said...

كرياكو

يا مرحب منور يا معلم المدونه
وكل سنه وانت طيب

تحياتى

AHMED SAMIR said...

معلش يا شغال
الفترة اللي فاتت انا اللي ماكنتش فيها شغال
بس التاج وصل يا معلم وجاري التنفيذ
تحياتي

حسام مراد said...

احمد سمير

اوك ولا يهمك ياباشا
حمدله على وصولك وتشغيلك من جديد

تحياتى