Saturday, May 05, 2007

آلة الزمن


هاتعمل ايه لو معاك آلة الزمن ؟؟؟
هاتروح لعصر الفراعنة وتشوف بناء واحدة من عجايب الدنيا
ولا لبدايات القرن العشرين وافلام الابيض والاسود
ولا هاتروح المستقبل وتشوف بقيت ايه ؟؟؟؟؟؟
ولا اقولك دووووس راندووم وزى ماتيجى تيجى




آله الزمن يرجع معرفتنا لهذا المسمى ( آلة الزمن )ـ الى الاب المؤسس لادب الخيال العلمى وهو جول فيرن

وايضا لروايه باسم آلة الزمن لــ هربرت جورج ويلز فى عام 1898 ميلاديا


وآله الزمن هى آله خياليه للسفر عبر الزمن


وهى فكره شديده الغرابه فكره السفر عبر الزمن حيث تنقلنا من زمن الى اخر من حقبه تاريخيه الى اخرى و بالطبع لقد

شاهدنا افلام كثيره تحكى عن السفر عبر الزمن من خلال هذه الآلة ومن هذه الافلام

Back To The Future 1,2,3 / The Time Machine

وافلام اخرى كثيره حكت عن آلة الزمن ولكنها تبقى خيال علمى فقط واستحاله علميه تطبيقها فى الوقت الحاضر

ومع هذه الافلام البعض منها جذب انتباهك وتخيلت لو انت مكان هذا البطل وبداخل هذا الفيلم هاتعمل ايه ولا هاتغير من
حياتك ايه ولا هاتحب ايه ولاازاى ولا ولا ولا....... وتساؤلات كثيره طرقت على اذهاننا ولا هاتركب اي وسيله مواصلات يا ترى فى هذا العصر ( طبعا انت هاتخبى آلة الزمن فى مكان ما )ـ
ياترى هاتكون راكب حصان وعامل فيها كاوبوى زى
كيلنت ايستوود فى تكساس او غيرها ولا راكب عربيه طايره فى الجو زى بروس ويلز زى اللى فى العنصر الخامس
ولا كنت هاتحب ازاى !!!! زى محمد فوزى فى شحات الغرام ...ولا هاتحب على طريقه قيس وليلى .....ولا هاتركب
التيتانيك وتحب روز وتكون انت البطل الذى لم يرد اسمه على قوائم المسافرين على متن هذه السفينه العملاقه

ولا اقوللك اضبط زمن التاريخ وحدد المكان 7000 سنه مضت ورووووح لمصر روح للفراعنه لاجدادنا الفراعنه
وعيش تجربه بناء واحده من عجائب الدنيا السبع وهى الاهرامات وعيش

يااااااااااه بجد الواحد لو معاه آلة الزمن هايروح فين ؟و زمن ايه ؟ سألت نفسى كتييير اوى ومعرفتش اجاوب لانى عايز
اروح اماكن كتير منها واولها ايام الرسول واكون صحابى واحضر المعارك والغزوات معاه وعايز اشوف واروح حقب تاريخيه كتير.. بس جت
على بالى فكره جامده موت انا ليه ماعملها راندوم وزى ما تيجى تيجى اهى تجربه والحياه ايه غير تجارب ولعب فى
اله زمن

فراعنه شغال اهو نسلم على خوفو ورمسيس , المستقبل شغال برده اهو نعرف بقينا فين من العالم ولا احفادى فين من
المجتمع


يلا سلاااااام بقى ورايا رحله طويلة هااشد الحزاااااااااااام واشوووووف احفادكم بعد100 سنه
سلااااااااااااااااااااااااااااااااام
.
خلص الكلام والسلام ختام
حسام مراد

31 comments:

Anonymous said...

لو انا معايا
الة الزمن هاركبها كل يوم وارجع بيها لليوم اللى عدى اللى فات واعمل فية اللى ماعرفتهوش اللى بعد ما عدى اليوم رازى سليمان لو علمتم الغيب لاخترتم الواقع

Anonymous said...

عزيزى حسام مراد بجد لو معاى اله الزمن حاروح الى عصر الرسول
بس خايف من حاجه خايف اروح هناك عند عصر قريش اكون مع الكفار
تحياتى لك

-_- said...

انا بقى عايز ارجع بالزمن 500 سنة

AHMED SAMIR said...

لو معايا الة الزمن هضبطها على يوم
22
يوليو
1952
واروح البوليس السياسي وابلغ عن الضباط الاحرار علشان انقذ مصر من اللي حصل فيها حتى يومنا هذا
او هضبطها على يوم
5
اكتوبر
1981
وابلغ الرئيس السادات مايروحش العرض اللي هيتقتل فيه تاني يوم
وهقوله خليك معانا ياريس دة انت احسن من غيرك
تحياتي ليك

عمرو غريب said...

يا عم حسام انا مش هاعلق علي الموضوع دة غير لو دخلت علي مدونتي في اول موضوع وشوفت التعليق الي انا كتبتة ليك كرد علي كلامك واتمني ان يعجبك

يا مراكبي said...

أنا لو منك وكان عندي آلة الزمن دي كنت أشغلها على خط فيصل الجيزة .. هتكسب دهب .. صدقني

حسام مراد said...

Anonymous said...
رازى سليمان

منورنى ياباشا لاول مره
حلوه بجد بس انت كده مش هاتخلص كل يوم يفوت ترجعه تانى هههههههههه

حقا
لو علمتم الغيب لاخترتم الواقع
منورنى يا رازى سليمان واتمنى تكرار الزياره
سلاماااااااااااااااااااااااااااات




==========================
عمر الشرقاوى

هههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههه
بجد تعليق ضحكنى ليه يا عم انت خايف تبقى من الكفاران شاء الله تبقى صحابى وكده
اظبط انت الاله ومالكش دعوه وانا هاحصلك
عشان لو حصل حاجه

منورنى دايما يا عمر
سلامااااااااااااااااااااااااات

حسام مراد said...

sharm

منورنى يا شارم باشا

خلاص اضبط الاله وانا جاااااااااى معاك
بس ده زمن ميييييييييييين ؟؟؟؟؟؟؟؟

يلا سلااااااااااااااام





================================
a.samir

ياه ايه التعليق الجميل ده

بس انا مش هابوظ الثوره او ممكن تقول الحركه او ممكن تقول اى حاجه عليها لان الناس اختلفت فى تسميتها زى الاستاذ هيكل ما قال

انا هاروح اجهض والده صلاح نصر حتى لاياتى ويسحل افراد وشرفاء هذا الشعب
وده يبقى احسن

والتانيه انا معاااااااااااااااااااااااك

يلا سلامااااااااااااااااااااااات

حسام مراد said...

عمرو غريب

ممممممممممممم
انا شفت التعليق
وبخصوص انك تعلق هنا بعد قراءتى ولا حاجه ده شئ يرجعلك تعلق او ما تعلقش





==================================
يا مراكبى

منورنى يا باشمهندس فى شغال على طول والله

ههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههه
تصدق والله فكره جاااااااااامده جدااااا
ان استرزق منها مش رحلات وبس
ماتيجى تشاركنى

يلا سلام ياباشا واتمنى تكرار الزياره كده عشان تشوف الايراد بتاع الليله
يلا
سلاماااااااااااااااااااااات

كراكيب عادل said...

الة الزمن متقول حلم احلي
بصراحة كل يوم الواحد بيحلم حلم

ساعات يرجع لورا وساعات لقدام

بس الواقع هو الشئ الملموس

الاحلام مش بتنفع غير انها تعطي دفعة او لمسة تفاؤل للمستقبل عموما لو معاي الة الزمن هبيعها لاي حد يكون متهور واكسب من وراها واعيش انا في عصري

خايف من التوريط في العصور الاخري

الي تعرفة احسن من الي متعرفوش

هههههههههههه

زحل الفلكي said...

اولا سعيد بزيارتي الاولى لمدونتك
اللي لقيتها مدونه شكلها جذاب
والصور اللي على اليمين دي بستأذنك اني حنقلها لمدونتي لأني انتمي لنفس هذا الفكر اللي شايفة فكر محترم اوي

بالنسبة للموضوع
فهو موضوع جميل جدا ويشد وفعلا يخلي الواحد يفكر

اعتقد اني لو معايا اله الزمن
حعمل اكثر من مشوار
اول واحد اني ارجع تاني للسنين اللي فاتت علشان اتعلم من جديد حاجات فاتتني ومبنى عليها حاجات اكثر بالنسبة للتعليم في الكلية يعني

المشوار التاني حروح لحرب اكتوبر 73 علشان اكون في اول فوج عبور
بس بأسلحة دلوقتي
ولو مستشهدتش في الحرب

يبقا حعمل المشوار الثالث اللي حيكون للمستقبل بعد 100 سنه عايز اشوف شكل الارض حيكون ازاي
الاحسن وده اللي مش متوقعه
او الاسوأ ووقتها يبقا اسوأ اوي

شكراً على البوست الجامد ده

reri said...

تير جدا يا حسام بيشغلني موضوع الزمن ده... نفسي أشوف كله حاجه وأعرف كل حاجه حصلت أو هتحصل ... بعد 100 سنه هيبقي كل التكنولوجيا اللي بنتكلم عنها حاليا مجرد هبل ... نفسي أشوف الإنسان هيوصل لإيه أكتر من اللي وصله ... هعمل راندوم معاك ... ممكن ..

سلاماااااااااات

حسام مراد said...

كراكيب عادل

كراكيبك نورت شغال يا باشا
طب انت لو هاتبعها هاتبعها فى مزاد علنى ولا فين عشان انا عايز اشترى
وافتح اسطول بقه واقب على وش الدنيا

بس اه والله
التورط ده شئ صعب وبالذات فالعصور التانيه
يلا سلام واتمنى تكرار الزياره

سلاماااااااااااااااااااات


-----

حسام مراد said...

زحل الفلكى

منورنى يا ابن بلدى زحل الفلكى
انا والله اللى سعيد بزيارتك الاوله المدونه نورت ياباشا

اوك ياباشا المدونه وصاحبها كلها تحت آمرك

انا ياباشا معاك فى كل الرحلات او الغامرات
واكتر واحده نفسى اكون هناك حرب اكتوبر المجيده وهاجيب بقه نووى واطييييييييح فى اليهود هههههههههه
المستقبل حلو يا معلم انا لسه جاى من هناااااااااك ههههههههههه

يلا سلام واتمنى تكرار الزياره
سلاموووووووووووووووز

حسام مراد said...

reri

رحاب منورانى دايما فى شغال وشكرا على متابعتك للمدونه باستمرار

وموضوع الزمن ده بيشغل كل واحد فينا
واكيد الكنولوجيا كمان 100 سنههاتقى هبل فى هبل
انتى فاكره الموبايل من 50 سنه بس كان ايه كان تخاريف
اوك
وادى اول واحده تحجز راندووووووم معايا

يلا
سلاموووووووووووووووووووووز

khaled said...

يا سلام سا حسام لو التيم ماشين دى حقيقيه




كنت هسافر لاى حته فى العالم واعمل الى انا عايزه وارجع تانى


وكنت هشوف جدودى ههههه

. said...

هه هه مين بينادي اصبر ياعم ياااه انا بايني سرحت
الفكرة جامدة انا تقريبا روحت للمستقبل القريب ورجعت تاني بس من غير تايم ماشين
الحلم تايم ماشين
بس مش مضمونة ههههههههه
اروح بس اشوف الكلية الى هدخلها عدلة ولا لا وارجع تاني عشان لو مش عدلة مش مكملة تعليم
يخرب عقلك وعقل افكارك يا شغااااااااااال
اتحفنا ببوستاتك
ويله راندووووووووم
تحياتي يا بورسعيدي

YHYيــوســف الـمصـرى said...

السلام عليكم
حسام باشا تحياتى لك ولكل بورسعيد الشعب الجميل
اله الزمن ده موضوع صعب بس متهيقلى ان لو الواحد معاه اله الزمن دى مكنش حجات كتير هتتغير كنت هخاف ارجع لورا لأنى مكنتش هعرف اغير حاجة اكتر من الى حاصل كان الناس الى عايشين وقتها غيروه كان الواحد هيخاف لأن الانسان لو فى زمن غير زمنه هيشوف الحكاوى الى هو عارفها بس مش هيقدر يغير كتير لأن محدش هيصدقة يعنى مثلا لو جه واحد وقلك متمشيش فى الشارع الفلانى علشان هيحصلك كذا وكذا متهيقلى مش هتصدقه !!! يعنى مش هيحصل اى تغيير
ولو رحنا المستقبل متضمنش هتشوف ايه خير ولا شر شىء يسعدك ولا شىء يحزنك مغامرة صعبة ومتهيقليش حد يقدر يجازف فى الموضوع ده ويحب يشوف المستقبل !!!
يعنى لو اله الزمن موجوده مظنش انى هبقى سعيد او اخوض تجربتها لأنه شىء لن يغير شىء او قضاء !!!
اها وفكرتى دى هتلقيها توعا ما فى الفيلم الاجنبى The Butterfly Effect
تأثير الفراشة الفيلم ده فعلا يستحق المشاهدة مع انه مش بيتكلم عن اله الزمن تحديدا لكن الفكرة متشبهة
تحياتى لك يا صديقى ولمدونتك الجميلة

elsinbad said...
This comment has been removed by the author.
elsinbad said...

أممممم
بيتهيألي أنا هارجع زمن الديناصورت وأجيب اتنين كيلو موز من بتوع زمان
بدل الموز اللي ملهوش طعم اليومين دول

rona said...

انا كمان نفسى اله الزمن تودينى عصر الرسول عليه الصلاه والسلام وبجد موضوع جميل خلانا نفكر فى الماضى والمستقبل وكمان نفسى اشوف فى 100 سنه الجيين ايه الى هيتغير اكتر من كده

متغيرة شوية said...

بص هو انا من غير ما أفكر أول حاجة جت في دماغي اني هرجع للقرن ال18 في انجلترا
واخد النسخة الأولى من ديوان الشعر المشترك بتاع وردزوورث وكوليردج واحرقها قبل ما تدخل المطبعة
ونستريح من المذهب الرومانسي كله خصوا قصيدة كوليرج ال 30 صفحة.
وكده اختمال اعدي امتحان الشعر

Razi Soliman said...
This comment has been removed by the author.
حسام مراد said...

khaled

منور على طول ياباشا فى شغال
هاتبقى حقيقيه قريب اانا شغال فى الاختراع اهه وهايشوف النور قريب ههههههه
يلا سلامووووووووووز





_________________________________
sad_doraa

اهلا سدره منورانى فى شغال
شكرا على التعليق الجميل ده يا جميله

لا ازاى لازم تكلمى تعليم واللى مش هايعجبك ترجعى بأله الزمن وتعدليه
او تقتليه ده فى حاله انه بنى ادم ههههههههههههههه

وادى تانى واحده راندووووووووووم
يلا الحجز شغااااااااااااااال
تحياتى الشديده
يلا
سلاموووووووووووووز

حسام مراد said...

يوسف المصرى

منور ياباشا
ممكن وكمان
لو علمتم الغيب لاخترتم الواقع
فده اكبر دليل على كده
بس فكك ده حلم ياباشا مش واقع ولا ايه وعن فيلم
The Butterfly Effect
مع انى بتفرج على افلام كتييييييييير اوى والفيلم ده كان عندى ع الجهاز بس مش فاكر انا اتفرجت عليه ولا لأ
تحياتى الشديده
سلاماااااااااااااااااااااااات





___________________________________
elsinbad

هههههههههههه
هههههههههههه
منورنى يا معلم فى شغال
ايه ده ده انت دماغ خالص ديناصورات وموز ايه يا عم ده
طب ما تنساش تجبيلى كيلو خوخ من بتاع زمااااااااان هههههههههههه

يلا
تحياتى
سلاموووووووووووووووووز
اه موز اهه^^

حسام مراد said...

rona

نورتى شغال يا رونا
وشكرا على التعليق الجميل
انا طبعا كنت لازم اورح هناك عصر الرسول
وكمان حرب اكتوبر
عشان احارب اليهود فى الماضى البعيد والماضى القريب هههههه
يلا
اتمنى تكرار الزياره
تحياتى
سلامااااااااااااااااااات





___________________________________
متغيرة شوية

منورانى يا سلمى فى شغال ع طول
ههههههههههههههه ده انت مخنوقه منهم خالص
انا معاكى مع انى معرفهمش ومحضر البنزين والجااااز

يلا
سلامااااااااااااااااااااااات

Anonymous said...

لو انا كان عندى الة الزمن كنت هاركبعا كل يوم على شان ارجع لليوم اللى فات واعمل فية اللى انا ماعرفتهوش لو علمتم الغيب لاخترتم الواقع رازى سليمان

حسام مراد said...

رازى باشا هنا
منور يا معلم
شكرا على التعليق
وحقا لو علمتم الغيب لاخترتم الواقع
الف مليون مبروك على التدوينه الجديده يا معلم
مدونتك (مندره الهوارى )_و
http://razysoliman.blogspot.com
سلامااااااااااااااااااااات
يا ابن الصعييييييييييد اجمل بقاع مصر
سلاماااااااات

ثورة said...

موضوع جميل وشغااال

الحقيقه آلة الزمن وأي شيء له علاقة بالمجهول بيشدنا كبشر ويستهوينا أوي

والموقف العقلاني منه بيختلف عن الموقف التلقائي تجاهه

لو قدامي آلة زمن هعد أطلع وأرجع فيها لحد ما أخربها

ومش هزهق وكل ما هروح زمن هرجع أفكر أروح غيره
بس أهم حاجه وأنا بلعب بالآلة يتحسب ده وقت ضايع أحسن عمري يخلص وأنا لسه بلعب
:D

بس الرأي العقلاني إن الزمن اللى جينا فيه هو أنسب زمن لينا
وإن الحاجه الوحيدة اللى هتنفعنا هي أعمالنا

كان عندي لعبة فرعونية كان فيها شيء غريب
المفروض إني بأمن البلد من الغزو لما بعرف هو جاي منين
إلا إني بيكون ف إيدي صلاحيات كتير
يعني ممكن أعمل حاجات تانيه غير الحاجات اللى هأمن بيها البلد
بس الوقت اللى قدامي محدد
ولو قعدت أضيعه ف أمور ملهاش لزمة الغزو بيجي ويحرقلي المدن بتاعتي

لعبة .. بس علمتني حاجه بحاول أنفذها ف حياتي

حسام مراد said...

ثوره

منورانى فى شغال فى اول زياره ليكى هنا
واتمنى تكرار الزياره

بجد تعليقك عجبنى جدا جدا
وماتخفيش يا ستى مش بيضيع من العمر هايكون وقت بدل ضايع

وانا لما جيت اكتب الموضوع ده كتبته لسبب واحد انى عايز اشوف حقب تاريخيه كتيره قريت عنها فى كتب وكده
وحبيت اشوفها ع الواقع
بس فعلا الزمن اللى احنا فيه هو انسب زمن لينا

وفعلا اى شئ له علاقه بالمجهول بيشدنا كبشر
وكلامك عن اللعبه الفرعونيه رسالتها وصلت وفهمت المغزى اللى انتى عايزه تقوليه عشان كمان فيها زمن واله زمن

رسالتك وصلت
بجد تعليق حلو اوى

يلا كل سنه وانتى الى الله اقرب ورمضان كريم

nana said...

ymkn tkoon dy 7aga tafha shwia bs law ana rkebt the time machine knt ha7awel asra7 b 7oby lel sha5s el wa7id eli ana 7abeeeeeeeeeeeeeeeto bgd mn kol 2lby